
Afgelopen weken kwam in twee verschillende projecten naar voren hoe weinig we de telefoon nog gebruiken. Het bracht bij medewerkers ook bewustwording hoe leuk de reacties zijn als je belt en nóg beter, het brengt business!
Hoe herkenbaar is het dat je een mail stuurt om te vragen of de offerte die je afgelopen week verstuurd hebt al gelezen is? Of dat je mensen per email uitnodigt om een afspraak te maken? Zonde van je tijd en niet effectief! Een beller is namelijk sneller.
Waar komt het toch vandaan dat we steeds minder bellen in een tijd waarin de mobiele telefoon niet meer weg te denken is? We vinden het de normaalste zaak van de wereld iemand een bericht te sturen om vervolgens een aantal keer heen en weer te appen. En wellicht verstuur jij je bericht met een bepaald gevoel maar het is nog maar de vraag of de persoon aan de andere kant van de lijn de boodschap ontvangt zoals jij die bedoeld hebt.
Een ander punt is dat we ” bang” zijn geworden om mensen te bellen omdat je afgewezen kunt worden. In een telefoongesprek moet je veel sneller schakelen om tot het gewenste resultaat te komen en heb je geen tijd om na te denken zoals bij mail of whatsapp. In veel gevallen beschikken medewerkers niet over de juiste vaardigheden zoals vraagtechnieken en omgaan met bezwaren.
Wat zou je er van vinden als je belt, de juiste vragen weet te stellen, alle bezwaren met een glimlach kunt wegnemen en het telefoongesprek eindigt met een goed gevoel en een deal? Geweldig toch! Laat ik gisterochtend als voorbeeld nemen: samen met een medewerker van een hotel was ik aan het bellen, luisterde mee en stuurde bij. Met een grote glimlach stond ik halverwege de dag te kijken toen ik zag met hoeveel plezier de een na de andere klant overtuigd werd en keer op keer een ja gaf als antwoord. De vreugde, trots en blijdschap waren aan het eind van de dag duidelijk zichtbaar. Daarnaast werden de doelstellingen ruimschoots behaald en vol energie ging de medewerker huiswaarts.
BBB, Bellen Brengt Business en….een heerlijk, voldaan gevoel!
+ for the post