Gastvrijheid en digitalisering: QR code en dan?

Gastvrijheid en QR code in de horeca - HOTC

Ken je dat? Even bestellen via een QR code?

Op een zonnige middag loop je lekker door de stad met z’n tweetjes en hebt zin om even te gaan lunchen. Je zoekt een leuk restaurant uit en gaat zitten. Een menukaart en een QR code staan op tafel en in de verte is er een persoon uit de bediening die jou niet heeft gezien.

Eigenlijk heb je geen idee of je bij de bediening moet bestellen of via de QR code. Het duurt zo lang voordat er iemand komt dat je maar besluit om via de QR code te bestellen. Bij het openen van de QR code zie je een hele saaie en onoverzichtelijk ingerichte kaart.

Als je dan toch een digitale kaart aanbiedt, doe het dan goed denk je bij jezelf. Je besteld 2 glazen Chardonnay en 2 salades met zalm, rekent direct af en je bestelling wordt geplaatst. Binnen 2 minuten komt de bediening aangelopen met 2 glazen wijn. Deze worden op tafel gezet, “alsjeblieft” zegt de jongeman van de bediening en loopt weer weg. 10 minuten later komen er 2 salades met zalm aan, “geniet ervan” zegt een collega van de jongeman die zojuist de twee glazen Chardonnay bracht. De salades zijn prima en de wijn smaakt goed, maar je mist toch echt wel de persoonlijke service aan tafel. Bij het verlaten van het restaurant merk je toch met een kleine teleurstelling. Herkenbaar?

Gastvrijheid en digitalisering in de horeca; het kan beter!

Door mijn ervaringen van afgelopen jaren ben ik als consultant veel bezwaren van horecaondernemers en gasten tegengekomen met betrekking tot digitalisering in de gastvrijheidsindustrie.

Ook reeds digitaal ingerichte zaken hebben de uiteindelijke gastvrijheid en het maximale gebruik van digitale ondersteuning onvoldoende op de rit.
Enkele voorbeelden:

  • Personeel heeft eigenlijk geen idee wat je daadwerkelijk met QR code kan en hoe je deze op de juiste wijze kan gebruiken.
  • Personeel wordt lui, en vergeet de gast persoonlijk te bedienen.
  • Er is meer tijd om te praten met de gast als je de QR code maar op de juiste wijze introduceert.

Het plaatsen van QR codes zonder dat personeel daar goed mee omgaat is een bewezen gebrek aan het echte succes van digitalisering.

Dit gaat ten koste van de persoonlijk service en je te behalen winstmarges.

Ik heb een aantal specifiek trainingen ontwikkeld waarmee ik je echt kan helpen om bovenstaand verhaal te voorkomen en succesvol voor de dag te komen. In de trainingen komen onder andere deze onderwerpen naar voren:

  • QR code kennis, wat kan je nou echt met deze tool bereiken en hoe onderscheid je je als gastvrouw/gastheer in combinatie met je “digitale collega”
  • Hoe optimaliseer je je QR code en hoe kan je zelfs je prijsstrategie bepalen?
  • Gastvrijheid is een beleving, hoe zorg je ervoor dat je verwachting overtreft en de gast verrast?

Interesse? En meer weten?

Wil je weten hoe je persoonlijke service met QR bestellen en QR code kennis op de juiste wijze combineert zoek dan een training uit zodat ik je het kan leren. Klik hier voor meer informatie.